Finanskrisen som startet med sub-prime-lånene i USA har spredd seg til verdensmarkedet. Den rammer store deler av verdensøkonomien.
Mye av grunnen til dette er pessimismen i markedet. Når folk ser at det boliger og store selskaper mister sin verdi, vil de verge seg for å investere. De vil da heller spare penger. Det vil si at etterspørselen synker, noe som kun forsterker krisen. Markedet går dermed inn i en "ond sirkel".
Mediene er nettopp de som er med på å både lage og produsere denne onde sirkelen. Det er nemlig de som sprer budskapet over at verdensøkonomien går nedover og dermed skaper den høye pessimismen som igjen fører til mer mediene kan skrive om.
På en annen side kan mediene hjelpe til med å få slutt på krisen. For eksempel får folk håp og forventninger om at det er tryggere å bruke penger når de leser i avisen at det er iverksatt en krisepakke i USA.
Mediene er allikevel ikke de som skaper krisen, men sprer situasjonen som allerede er oppstått.
Kristian
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar